BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, November 13, 2009

TUGASAN KELAS: AKTIVITI 1 BERKUMPULAN (DEFINISI KT)

BUKU: ACTION RESEARCH FOR EDUCATIONAL CHANGE

DEFINISI KAJIAN TINDAKAN

Kajian terhadap situasi sosial dengan pandangan untuk meningkatkan kualiti tindakan di dalamnya. - M/S 69; John Elliott.
Elliott (1981) mengatakan bahawa, “kajian tindakan ialah rangka untuk penilaian kendiri di sekolah dan pendekatan dalam kajian tindakan yang mementingkan refleksi dan inkuiri yang bertujuan untuk membaiki atau mengubah amalan kendiri dalam sesuatu situasi sosial”. Carr dan Kemmis (1986) juga menyatakan bahawa kajian tindakan ialah satu bentuk refleksi kendiri melalui aktiviti inkuiri untuk membaiki dan memahami amalan dan situasi sosial.


BUKU : A SHORT GUIDE FOR ACTION RESEARCH

DEFINISI KAJIAN TINDAKAN
Kajian tindakan boleh didefinisikan sebagai satu proses untuk mengkaji situasi sekolah atau bilik darjah yang sebenar untuk memahami dan menambahbaik kualiti tindakan atau arahan. (Hensen, 1996; Mctaggart, 1997; Schmuck, 1997)

Kajian Tindakan juga ialah sejenis inkuiri yang dirancang, disusun dan boleh dikongsi dengan guru-guru lain. (Foshy, 1998; Tomlinson,1995)

Kajian tindakan adalah satu kaedah/ proses yang sistematik dan tersusun untuk guru membuat pemerhatian dalam amalan atau untuk meneroka/mengenalpasti masalah dan memikirkan tindakan yang sesuai untuk digunakan atau mencari penyelesaian yang terbaik. (Dinkelman, 1997; Mcniff, Lomax & Whitehead, 1996)


BUKU : PASSIONATE ENQUIRY AND SCHOLL DEVELOPMENT : A STORY ABOUT TEACHER ACTION RESEARCH

DEFINISI KAJIAN TINDAKAN
Kajian tindakan adalah berorientasikan perubahan ke arah melakukan sesuatu yang berguna dengan pengetahuan yang diperoleh melalui atau sepanjang proses kajian. – M/S 135

0 comments: